Friday, February 15, 2008

Frequency converter

Frequency converter
ေအစီလွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားစနစ္မွာ ဗို႔အားကဲြျပားတာကို အသိမ်ားၾကေပမယ့္ ဖရီကြင္စီဆိုတဲ့ ႀကိမ္ႏႈန္းေျပာင္းလဲႏႈန္းကို အမႈအမွတ္မယ့္ေမ့ထားတတ္ၾကတယ္ဗ်။
ႀကိမ္ႏႈန္းမကိုက္ညီပဲျဖစ္ေနတာက ဗို႔အားကြာတာလဲြမွားေပးမိတာလို ျပႆနာတက္တာခ်က္ခ်င္းမႀကံဳရေတာ့ အလြယ္တကူမသိႏိုင္ၾကဘူးေလ။

အိမ္သံုးလွ်ပ္စစ္ပစၥည္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း Frequency 50~60 Hz အတြင္း သံုးလို႔အဆင္ေျပေနၾကတာေၾကာင့္ျဖစ္မယ္။

ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဓါတ္အားျဖန္႔ျဖဴးေရးစနစ္က 400/230 V, 50 Hz လို႔မွတ္ထားဖူးတယ္။
3 Phase 4 Wires system ျဖစ္ပါတယ္။
400 ဆိုတာက Phase to Phase တိုင္းလို႔ရတဲ့ potential difference ျဖစ္ပါတယ္၊ Line Voltage လို႔လဲေခၚၾကတယ္၊ တိုင္းတာတဲ့ Unit ကေတာ့ Voltage ပဲေပါ့။
230 V ကေတာ့ Phase တစ္ခုခုႏွင့္ Neutral wire (ၾကားႀကိဳး/ အေအးႀကိဳးလို႔လဲေခၚၾကတယ္) အၾကားကိုတိုင္းလို႔ရတဲ့ ဗို႔အားကို ဆိုလိုတာပါ။

3 Phase 3 Wires system မွာဆိုလွ်င္ Neutral wire မပါေတာ့ပဲ Single Phase system မွာေတာ့ Phase တစ္ႀကိဳး Neutral တစ္ႀကိဳးပဲသံုးတယ္။

Earth Wire ေတြကေတာ့ ေဖၚျပမေရးေနေပမယ့္ စနစ္တိုင္းမွာ ပါ၀င္ရေလ့ရွိပါတယ္။

ဗို႔အားက်ဆင္းေနလို႔ ျပႆနာေတြရွိသလို ဖရီကြင္စီက်ဆင္းလို႔ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ဆိုးက်ဳိးေတြလည္းရွိေနပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေမာ္တာသံုးရတဲ့ ေရခဲေသတၱာ၊ အဲယားကြန္း၊ အဲကြန္ပရက္ဆာ၊ ေရပန္႔ ေတြမွာ သက္ေရာက္ခံရတာျဖစ္ပါတယ္။
ႀကိမ္ႏႈန္းကပံုမွန္ထက္နည္းေနလွ်င္ ေမာ္တာေတြပံုမွန္မလည္ႏိုင္ေတာ့ပဲ Speed က်ဆင္းေလ့ရွိပါတယ္၊ ေမာ္တာလို ၀န္အမ်ဳိးအစားက Inductive Loads ျဖစ္ၿပီး Inductive Reactance တန္ဖိုးကလည္း Frequency အေပၚတည္မီွေနတာဆိုေတာ့ Impedance ေတြေလ်ာ့ၿပီး လွ်ပ္စီး Current ပိိိုဆဲြယူေလ႔ရွိပါတယ္။ (Speed က်လွ်င္ Current တက္တယ္လို႔ လြယ္လြယ္ပဲ ေျပာလို႔ရေပမယ့္ အေသးစိတ္ သိလိုသူေတြ ဆက္စပ္ႏိုင္ေအာင္ လမ္းစေရးျပတာျဖစ္ပါတယ္)
Current ပိုဆဲြေနၿပီဆိုတာႏွင့္ Wire ေတြကလည္း ပံုမွန္ size မဟုတ္ပဲငယ္ေနလို႔ကေတာ့ ပိုဆိုးကုန္ေတာ့တာပါပဲ။

ဒီေတာ့ Frequency 60 Hz လိုုတဲ့စနစ္မွာ 50 Hz သြားေပးလို႔မရဘူးေပါ့။

Voltage ကြာျခားတာက Capacity ႏိုင္တဲ့ Transformer ရွိယင္လြယ္လြယ္ပဲေျပာင္းေပးလို႔ရတယ္။ (လိုအပ္တဲ့ Tapping ေတြေတာ့ ထုတ္ထားရမယ္)။

Frequency မွွွာေတာ့ မလြယ္ဘူး။ Watt နည္းနည္း အတြက္ Electronic နည္းပညာေတြႏွင့္ Convert လုပ္ေပးႏိုင္ေပမယ့္ Kilowatt ႀကီးႀကီးလိုေလ ခက္ေလပဲ။
Motor ႏွင့္ Generator စံုတဲြလိုလာတယ္။
Speed ေျပာင္းေပးႏိုင္တဲ့ Gear Box လိုလာတယ္။
Motor အႀကီးႀကီးကို အဆင္ေျပေျပႏိႈးေပးႏိုင္မယ့္နည္းစနစ္ေတြလိုလာတယ္။
Generator တစ္လံုးႏွင့္မႏိုင္ေသးလွ်င္ သံုးထားတဲ့ Generator ေတြအခ်င္းခ်င္း Synchronization ျဖစ္ၿပီးယွဥ္တဲြေမာင္းႏွင္ႏိုင္ဖို႔လိုျပန္တယ္။
ဒီေတာ့ Generator ႀကီးေတြကို Output Voltage ထိန္းေပးႏိုင္ဖို႔ AVR ေတြ Load sharing အပိုင္းေတြလိုလာျပန္တာေပါ့။
ေမာ္တာႏွင့္ ေမာင္းႏွင္ဓါတ္အားထုတ္ရတဲ့ Generator ေတြကေတာ့ Speed ခ်င္း ညီလည္းညီ ၿငိမ္လည္းၿငိမ္လို႔ တဲြဖက္ေမာင္းရေမမယ့္ အဆင္ေျပလြယ္ပါတယ္။

Frequency အတိအက်လိုေနသူေတြအတြက္ ဒီလိုျပည့္စံုေအာင္တည္ေဆာက္ေပးရတာ
KVA 2000 ေအာက္မွာေတာင္ ေဒၚလာ သန္းခ်ီရတယ္ေျပာၾကတယ္၊ အျမတ္ကိုေတာ့ မသိဘူး။

ဒီဇယ္အင္ဂ်င္ေတြႏွင့္ေမာင္းတဲ့ ဂ်င္နေရတာေတြမွာSynchronization လုပ္ၿပီးယွဥ္တဲြေမာင္းႏွင္ဖို႔အတြက္ဆိုလွ်င္ေတာ့ Engine Speed ကိုတိတိက်က်ရေအာင္ Control လုပ္ဖို႔ Governor motor ေကာင္းေကာင္းလိုတယ္ေလ။ ဒီအေၾကာင္းကို အဆင္ေျပတဲ့အခါေရးပါဦးမယ္။

1 comment:

minlinkar said...

Hi Bro,

What is your email address to contact you ?

Regards,

minlinkar21@gmailcom